Mira Furlan – Moj izbor drugi dan u Beogradu i Wilder u Zagrebu / subota 22.06.2019.

Drugi dan izbora Mire Furlan je u Jugoslovenskoj kinoteci u Beogradu:


Veći prikaz

Secrets and Lies

Secrets and Lies

Mike Leigha beton mi je jedan od najdražih filmova ikad. Bravo, Miro!<3

Kino Tuškanac 19.00.

Dobrodušni C.C. Baxter zvani Bud službenik je njujorškog osiguravajućeg društva, skroman momak vrlo susretljiv prema šefovima, kojima svoj stan redovito iznajmljuje za susrete s ljubavnicama. Zbog toga njegov susjed dr. Dreyfuss vjeruje da je Bud veliki zavodnik koji svake večeri osvoji novu djevojku. Među njegovim nadređenima je i Jeff D. Sherdlake, oženjeni muškarac koji u Budov stan želi odvesti svoju ljubavnicu, u njega ludo zaljubljenu Fran Kubelik. Nevolja je, međutim, što je u Fran zaljubljen i Bud, koji želi da ga ona primijeti. Kad naivna Fran dozna da Sherdlake ne namjerava zbog nje napustiti suprugu, u očaju se odluči ubiti. Srećom, tu je Bud.

Ovjenčana s pet Oscara i tri Zlatna globusa te nagrađena u Veneciji, virtuozna crna komedija Billyja Wildera njegovo je komercijalno najuspješnije ostvarenje. Riječ je o emotivnom, dirljivom i suptilnom djelu koje se na vrlo intrigantan način bavi vječnom i univerzalnom temom odnosa među spolovima, istodobno sjajno funkcionirajući kao razorna kritika korporacijskog kapitalizma, kao moralka o dobrodušnom i plahom pojedincu uhvaćenom u žrvanj karijerizma i „iskorištavanja čovjeka po čovjeku”. Spretnim korištenjem crno-bijele fotografije i polutotala kojima protagonista prikazuje kao sitni kotačić u bezličnom mnoštvu birokracije smještene na 19. katu njujorškog poslovnog nebodera, Wilder plemenitog i poštenog antijunaka kojem nedostaje ponosa, hrabrosti i izraženije kralježnice efektno kontrastira svijetu prijetvornih, arogantnih i amoralnih šefova. Wilderov autorski prosede i ovdje odlikuju sklonost iskričavim dijalozima i unutarnjim monolozima, promišljeno bavljenje motivima obmane i samoobmane, inteligentno satiričan prikaz nehumanog i materijalističkog suvremenog društva, vrlo efektno kreiranje urbanog miljea te vješto umetanje crnohumornih, grotesknih, melodramskih i gotovo tragičnih motiva.

KIno Tuškanac 21.15.

Chicago 1929. godine grad je kojim vladaju gangsteri, u kojem odjekuju ulične pucnjave i rade ilegalne točionice alkohola. U jednoj takvoj točionici, vlasnik koje je mafijaš Spats Colombo, sviraju dvojica siromašnih glazbenika, saksofonist Joe i kontrabasist Jerry. Nakon što jedne večeri u točionicu upadne policijska racija, Joe i Jerry jedva uspiju pobjeći te u potrazi za novim poslom odu u glazbenu agenciju. Kad doznaju da se u agenciji traže samo dvije glazbenice za ženski orkestar koji putuje na Floridu, razočarani Joe i Jerry se u snježnoj noći sklone u jednu garažu. Za nevolju, baš tu borave gangsteri koji su policiji izdali Colomba, a kad Colombo i njegovi ljudi ubrzo upadnu u garažu i počnu pucati, spasit će se samo Joe i Jerry. Svjestan da obojica moraju smjesta pobjeći, domišljati Joe dođe na ideju da se preodjenu u žene, Jerry u Daphne a Joe u Josephine, te prijave za članice onog orkestra. Nakon što s damama ubrzo krenu na put, Joe će se zagledati u atraktivnu pjevačicu Sugar Kane Kowalczyk, a kad stignu na Floridu na Daphne će oko baciti stari bogataš Osgood Fielding III.

Od šest nominacija za Oscara 1959. godine potvrdivši samo onu za najbolju scenografiju, Zlatnim globusom u kategorijama najboljeg filma, glumice (Marilyn Monroe) i glumca (Jack Lemmon) nagrađena farsična komedija s elementima slapsticka ubrzo je stekla kultni status, da bi je članovi Američkog filmskog instituta naposljetku proglasili najboljom američkom komedijom svih vremena. Sasvim razumljivo, jer riječ je o virtuozno režiranom, izuzetno dinamičnom, energičnom, pomalo lascivnom i dakako subverzivnom ostvarenju, u kojem je Billy Wilder satiričkom oštricom podboo, izrelativizirao i podsmijehu izložio čitav tadašnji holivudski zvjezdani sustav. Spretno se poigravajući travestijom, spolnim identitetima i žanrovskim odrednicama romantične komedije, redatelj i glasoviti scenarist I. A. L. Diamond (Majmunska posla, Ljubav poslijepodne, Poljubi me, budalo) urnebesno duhovito i s figom u džepu propituju mačizam i društveno dominantni kult muškosti, dodirujući se tabu-tema slobodne ljubavi i homoseksualnosti. Unatoč ponekoj preforsiranoj sceni i mjestimice samodopadnom nastupu Tonyja Curtisa, koji povremeno kao da pokušava uskočiti u cipele Caryja Granta, riječ je o filmu bez trenutka praznog hoda, koji gledatelje osvaja iskričavim rafalnim dijalozima, slapstick humorom i raspoloženim, primjereno pomaknutim i autoironičnim nastupima glumaca u zacijelo najboljim ulogama njihovih karijera.

Na mapi Movielanda filmovi se nalaze u kvadrantima G2 i H2:

Komentariši