Parazit, Na dokovima New Yorka i Unforgiven / nedjelja 09.02.2020.

Daleko najizgledniji osvajač Oscara za najbolji strani film, a i za najbolji film generalno, ko zna, u večerašnjoj noći Oscara je na RTS1 u 22.20 sati. Film je prikazan u okviru Open air programa dvadeset i petog SFF-a 2019. godine. Iz biltena festivala:

Veći prikaz

Film možete s našim titlovima downloadati na sljedećem linku.

On The Waterfront

On The Waterfront

HRT1 08.00.

Robusni Terry Malloy (M. Brando) nekad je bio perspektivan bokser, ali mu je karijera propala nakon što je s bratom Charleyem (R. Steiger) pristao na suradnju s vođom sindikata Johnnyjem Friendlyjem (L. J. Cobb), čovjekom povezanim s mafijom. Sad Terry radi kao lučki radnik na njujorškim dokovima, dok je Charley završio pravni fakultet te kao korupciji sklon odvjetnik još uvijek surađuje s Friendlyjem. Nakon što postane svjedok ubistva svog kolege koji je svjedočio pred istražnom komisijom, Terry unatoč grižnjoj savjesti isprva o svemu odluči šutjeti. Kad upozna pokojnikovu privlačnu sestru Edie Doyle (E. M. Saint), te kad se počne zbližavati s ocem Barryjem (K. Malden), angažiranim katoličkim svećenikom koji želi utjecati na stanje u luci, Terry će promijeniti svoju odluku. No sve će se dodatno zakomplicirati kad Barryja premlate Friendleyevi ljudi.

Temeljena na istinitim događajima, antologijska krimi-melodrama redatelja E. Kazana (Tramvaj zvan čežnja, Istočno od raja) impresivno je ostvarenje koje je 1955. od 12 nominacija za Oscara ovjenčano s njih osam, uključujući one za najbolji film, režiju, scenarij te glavnu mušku i sporednu žensku ulogu. Nagrađen je i s četiri Zlatna globusa, E. Kazan osvojio je Srebrnog lava u Veneciji, a M. Brando je dobio britansku nagradu BAFTA za najboljeg stranog glumca. Posrijedi je politički i ideološki angažirano te u vrijeme premijere zbog religijskim konotacijama obilježene transformacije potkazivača u mučenika i kontroverzno djelo, kojem se lijepi atribut “antikomunističkog” filma, a u kojem se Kazan pozabavio i tamnim mrljama iz vlastite biografije. Naime, tijekom zloglasnog “lova na vještice” senatora Josepha McCarthyja u 1950-im godinama, i sam bivši komunist Kazan je zbog ljevičarskih i navodno prosovjetskih razmišljanja Odboru za protuameričke aktivnosti potkazivao svoje kolege glumce i redatelje, među ostalima i Sterlinga Haydena, Roberta Taylora i Budda Schulberga. Zbog toga je glasoviti književnik Arthur Miller s njim prestao razgovarati, a mnogi film Na dokovima New Yorka interpretiraju kao Kazanov pokušaj pranja vlastite savjesti. U svakom slučaju riječ je o sjajno režiranom, izuzetno sugestivnom te i danas intrigantnom ostvarenju koje nose izvrsni nastupi glumačke postave predvođene legendarnim M. Brandom (Divljak (film ide isto na RTS2 danas u 16.50, prije On The Waterfront), Kum), čiji su partneri maestralni oskarovac K. Malden (Drvo za vješanje, Patton), također oskarovac R. Steiger (U vrelini noći) i izvrsna debitantica E. M. Saint (Sjever-sjeverozapad).

Film se na mapi Movielanda nalazi u kvadrantu I6:

HRT2 20.05.

Paul Moony ostarjeli je revolveraš koji nakon ženine smrti živi osamljen na maloj farmi sa svoje dvoje djece – kćeri i sinom. Život je težak: stoka ugiba od bolesti, žetva je podbacila zbog suše, on više nije mlad, a i nevješt je u farmerskim poslovima. Jednog dana u njegov život ulazi Scofield Kid, mladić koji dolazi po njega nudeći mu unosan posao: treba srediti nekoliko kauboja koji su prostitutku “izrezbarili” nožem po licu. On pristane, ali sa sobom vodi svog starog prijatelja, veterana iz Građanskog rata. No šerif je već proveo pravdu, ali ta pravda ne zadovoljava ni žrtvu ni njezine prijatelje. Ostarjelom revolverašu ponuđena je dobra nagrada da sam završi posao i zadovolji pravdu.

Film se na mapi Movielanda nalazi u kvadrantu G4: