Toy Story 4 i Za dolar više / nedjelja 22.03.2020.

HBO 20.00.

Woody je oduvijek bio siguran u svoje mjesto u svijetu i da mu je prioritet briga o svom djetetu, bilo da je to Andy ili Bonnie. Kad Bonniena voljena nova igračka rukotvorina Forky proglasi sebe „smećem“, a ne igračkom, Woody preuzima na sebe pokazati Forkyju zašto bi trebao prigrliti činjenicu da je igračka. No kad Bonnie povede cijelu ekipu na obiteljski izlet, Woody završi na neočekivanoj stranputici koja uključuje druženje s davno izgubljenom prijateljicom Bo Peep. Nakon što je godinama bila samostalna, Boin avanturistički duh i život na cesti kose se s njezinom delikatnom porculanskom vanjštinom. Dok Woody i Bo shvataju da su različiti svjetovi kada je riječ o životu igračke, ubrzo će otkriti da im je to najmanja briga.

HRT2 20.05.

Drugi dio popularne dolarske trilogije Sergia Leonea, kojom je ovaj talijanski majstor učvrstio špageti vestern kao jedan od kultnih žanrova poklonika manje komercijalnog filma, Za dolar više doista je jedan od neporecivih klasika svjetske kinematografije, koji izgleda jednako svježe i originalno te privlači pažnju gledatelja kao i kada je snimljen prije gotovo pedeset i pet godina. Svojim specifičnim tretmanom karakterističnih motiva vesterna, Leone je snažno utjecao na percepciju cijelog žanra, pa je Za dolar više danas bez ikakve dvojbe jedan od njegovih kamena temeljaca.

Banda divljih desperadosa terorizira teritorij New Mexica. Na njezinu je čelu zloglasni El Indio (G. M. Volonte) za kojim su vlasti raspisale tjeralicu s nagradom od tada fantastičnih deset hiljada dolara koje će dobiti onaj ko ga dovede živog ili mrtvog. Okrutnom se zločincu nitko ne usudi stati na put. Ipak, pojavljuju se dvojica iskusnih lovaca na glave, tajanstveni Pukovnik (L. van Cleef) i osamljeni revolveraš Cavanagh (C. Eastwood). Isprva konkurenti, njih dvojica će se na kraju udružiti i postati partneri u pogibeljnoj potjeri za El Indiom.

Za dolar više drugi je dio “dolarske trilogije” Sergia Leonea (prvi je Za šaku dolara, a treći Dobar, loš, zao). Za šaku dolara (1964) prvi je europski špageti-vestern, inačica žanra koji se do tada smatrao isključivom svojinom američke kinematografije. Pretjerano naglašavajući žanrovske konvencije i obrasce (sukob dobra i zla, ritualne dvoboje, motiv osvete, motiv osamljenog stranca koji stiže u grad), podžanr vesterna izazvao je svojevrstan šok, ali i oživio sam izvornik u trenutku kad je žanr vesterna posustajao. U tom su filmu kritičari vidjeli i snažan utjecaj Kurosawine Tjelesne straže.

Film Za dolar više snimljen je godinu kasnije, a 1966. i film Dobar, loš, zao. Tim će filmovima Leone steći nepodijeljeno priznanje kritike. Beskompromisna istraživanja žanrovskih granica okrunio je monumentalnim filmom Bilo jednom u Americi (1984). Leoneovi špageti-vesterni značili su prekretnicu i za Clinta Eastwooda, koji će otada svojim imidžom “hladnokrvnog čovjeka s pištoljem ali bez imena”, s cigaretom u uglu usana, postići svjetsku slavu. Rad na tim filmovima svjetsku će slavu donijeti i skladatelju Enniu Morriconeu, koji tradicionalnu poetiku filmske muzike američkog vesterna u Leoneovim filmovima preobražava neuobičajenim instrumentalnim sastavima i uvođenjem elemenata rock muzike.

Film se na mapi Movielanda nalazi u kvadrantu H4:

Komentariši